Wethouder Bram Harmsma vindt het eveneens een mijlpaal. „In 2019 hebben we als gemeente een aantal sessies georganiseerd. We wilden luisteren naar de dagelijkse praktijk van ondernemingen. Waar loop je nou tegen aan als het gaat om de schaarste op de arbeidsmarkt? Daar zijn inzichten uit gekomen en het is prachtig dat ondernemers hiervoor de handen ineen hebben geslagen.” Daarnaast vindt wethouder Harmsma het mooi dat er weer MBO-onderwijs in de gemeente Steenwijkerland gegeven wordt.
De RPA
Na de wethouder komt de drijvende kracht achter het hele project aan het woord, projectleider Joël Assenberg. Tekst en uitleg bij de RPA, wat is het nou eigenlijk precies? „Praktijkgerichte scholing, lokaal aangeboden voor jongeren, maar ook voor zij-instromers. We zijn een samenwerkingsverband dat samenwerkt met de leerlingen. Een opleidingsbedrijf in installatietechniek en procestechniek.” Alles in de opleiding is dus gericht op de praktijk. Gedurende de hele opleiding staan de leerlingen onder contract bij de RPA en die lenen ze uit aan de aangesloten bedrijven. „Ze mogen zelf kiezen tussen die aangesloten bedrijven. Als iemand niet helemaal aardt, is een tussentijdse wissel ook mogelijk”, vertelt Joël.
Een herinnering in plaats van papier
Het hele idee van de RPA is gestoeld op een bezoek aan RTC Hardenberg. Na een webcast van de gemeente wilden ondernemers uit de installatie- en procestechniek kijken naar de mogelijkheden. „Ze wilden eenzelfde concept als in Hardenberg, maar dan aangepast aan hun behoeftes”, zegt Joël. Leerkrachten van het Deltion College geven de lessen, waar ook de bedrijven input voor hebben gegeven. De leerlingen zijn er blij mee. „Het zijn kleine klassen, daardoor wordt er veel tijd voor je genomen”, vertelt een leerling. En met name het grote aantal praktijkuren valt in de smaak. „Je leert het sneller. De dingen uit het boek zie je dan in het echt voor je. Het komt in je geheugen als een herinnering, in plaats van dat je het op papier ziet.” En misschien nog wel belangrijker: er is baangarantie. „Als je alles hebt geleerd, dan krijg je direct een baan aangeboden bij het bedrijf waar je werkt.”
In de toekomst hoopt Joël dat er meer bedrijven zich komen aansluiten. „We willen daarnaast ook kijken naar eventueel nieuwe leerrichtingen en naar nieuwe samenwerkingen.” Hiervoor zijn nu gespreken gaande met onder andere de metaal-, bouw- en autotechniekbedrijven.
Onthulling
Robert-Jan de Vries van Wij Techniek noemt het een schoolvoorbeeld van een publiek-private samenwerking en iets waar het hele land wat van kan leren. „De techniek is de backbone van BV Nederland.” Gedeputeerde Tijs de Bree is als laatste aan de beurt. Hij mag het doek onthullen met de namen van alle samenwerkende bedrijven, overheden en instanties.
Begeleiding staat centraal
Er wordt ook nog even gekeken in de twee lokalen die de RPA heeft gekregen van RSG Tromp Meesters. Het ene lokaal is voor de theorie, de andere voor de praktijk. Tussen beide lokalen is een opslagruimte waar alle benodigde materialen liggen. Dit is geregeld door de bedrijven. In het praktijklokaal heeft iedere leerling een eigen stellage om de verschillende oefenopdrachten te kunnen doen. Aan de muur hangt nog andere oefen- en lesmateriaal.
In totaal zijn 18 leerlingen begonnen in september, 10 in de installatietechniek en 8 in de procestechniek. „Voor nu is dat prima”, vindt Joël. „Voor ons staat de begeleiding van de leerlingen centraal, dus je kan wel zeggen: ik wil 40 leerlingen, maar dan moet je ze wel de goede begeleiding kunnen bieden op school en hun werkplek. De situatie is nu goed met de kleine klassen en het aantal ondernemers.” Volgend jaar 30 leerlingen hoeft dan ook helemaal niet van Joël. Het is namelijk niet de ambitie, maar wel het opleiden van de beste vakmensen voor onze regionale bedrijven.